267858 fvbf131217 0058 e0bc28 large 1513173709

VolkerWessels neemt voortouw digitaal bouwen met DigiBase

Eind 2018 zijn alle bouwprojecten VolkerWessels volledig digitaal

Amersfoort, 14 december 2017 – Koninklijke VolkerWessels heeft vandaag DigiBase gelanceerd. Dit centrum voor DigitaalBouwen moet uitgroeien tot de hotspot voor digitalisering in de bouw en vastgoedontwikkeling in Nederland. Naast state-of-the-art kennis en toepassingen op het gebied van BIM-systemen, richt het centrum in Nieuwegein zich ook op andere aspecten van digitalisering, zoals IoT, GIS, reality capturing en virtual en augmented reality.

“VolkerWessels staat voor ondernemend, innovatief en toekomstgericht. Dat zie je duidelijk terugkomen in dit centrum”, aldus Dick Boers, lid van de Raad van Bestuur. “Met VolkerWessels zetten we maximaal in om de kansen die digitalisering biedt om te zetten in toegevoegde waarde en verdienmodellen voor ons en onze opdrachtgevers. DigiBase is daarin essentieel.”

Netwerk

Binnen VolkerWessels wordt al een aantal jaren gebruik gemaakt van Bouw Informatie Management (BIM) en andere vormen van digitalisering en de inzet van data. DigiBase brengt alle kennis, data en expertise over DigitaalBouwen bij elkaar op één plek. Zo wordt een netwerk gecreëerd van waaruit al die kennis weer sneller en beter gedeeld wordt met de VolkerWessels ondernemingen en collega’s.

Stap verder

”Wij investeren vooral in mensen. Zij krijgen de kans om de digitale wereld te leren kennen en te benutten om zo vervolgens waarde te creëren”, aldus René de Groot, directeur DigiBase. “Technologische ontwikkelingen gaan erg hard. De uitdaging is om die op een gebruiksvriendelijke manier aan te laten sluiten bij onze bedrijfsprocessen en data-strategie. Wij gaan daarvoor dan ook strategische samenwerkingen aan met verschillende technologiebedrijven. Samen zijn we in staat om de manier van werken in de bouw te transformeren.”

Experience

Bij DigiBase kun je de digitale wereld en de kracht van data écht beleven. Industrieel en huiselijk ingericht en toegerust met de allernieuwste middelen om (op afstand) te overleggen, scrummen en brainstormen. Hoogtepunt is de Experience ruimte met een enorme LEDvideowall en state-of-the-art virtual reality apparatuur waarmee je ruimtes, bouwprojecten en de directe omgeving kunt beleven, voordat er gebouwd is.

267857 fvbf131217 0168 d618c9 large 1513173689

Gebouw van de toekomst

Ook bijzonder is de projectenruimte, die voorzien is van een grote interactieve touch wall waar teams kennis kunnen delen en kunnen samenwerken. Tenslotte is het pand zelf ook al uitgerust als het ‘gebouw van de toekomst’. Via IoT-systemen en sensoren kunnen overal in het pand de luchtkwaliteit, temperatuur, luchtvochtigheid, verlichting en andere zaken gemeten en bestuurd worden.

267855 fvbf131217 0330 2bda9a large 1513173615

Persfoto's: Frank van Beek

Over DigiBase

DigiBase is een nieuwe onderneming binnen VolkerWessels Bouw & Vastgoedontwikkeling. De rol van dit centrum in Nieuwegein is om DigitaalBouwen gemeengoed te maken bij alle ondernemingen van VolkerWessels en haar klanten en deze, daar waar nodig te ondersteunen en begeleiden in de transitie naar 100% digitaal bouwen en ontwikkelen. Dit doet DigiBase met een opleiding- en trainingscentrum voor DigitaalBouwen (Business Support), met ondersteunende faciliteiten in het centrum, en met digitale diensten rond Project Support en Business Development.